Текст приговора Юлии Тимошенко!

13 окт, 15:01

Сегодня, 13 октября, в интернете появился текст приговора Печерского суда Киева по делу экс-премьер-министра Юлии Тимошенко.

 

В И Р О К 

І М Е Н Е М  У К Р А Ї Н И

    
 
11.10.2011 місто Київ справа №1-657/11
 

Печерський районний суд міста Києва в складі:

головуючого судді Кірєєва Р. В.
секретаря Табала Я.В.
за участі прокурора Байрачного А.Л., Микитенко О.П., Фролової Л. О., Шоріна М.О.,
захисників – адвокатів ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5,
захисників – близьких родичів ОСОБА_6, ОСОБА_7
представників цивільного позивача ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10
захисників свідків ОСОБА_11,ОСОБА_12,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Києві справу за обвинуваченням

ОСОБА_13, ІНФОРМАЦІЯ_1, українки, громадянки України, уродженки м. Дніпропетровська, з вищою освітою, заміжньої, Голови політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», не судимої, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1, фактично тимчасово проживаючої: АДРЕСА_2, АДРЕСА_3 - у скоєнні злочину, передбаченого ст. 365 ч. 3 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

У січні 2009року ОСОБА_13, обіймаючи посаду Прем’єр-міністра України, будучи службовою особою, всупереч вимогам ст. 19 Конституції України, використала надані їй владу та службові повноваження у злочинних цілях та, діючи умисно, вчинила дії, які явно виходили за межі наданих їй прав та повноважень, що спричинило тяжкі наслідки.

Злочин ОСОБА_13 було вчинено за таких обставин.

ОСОБА_13 з 18 грудня 2007року обіймала посаду Прем’єр-міністра України, відповідно до якої була наділена владними, організаційно-розпорядчими повноваженнями на керування роботою Кабінету Міністрів України, спрямовування її на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленою Верховною Радою України, які повинна була здійснювати з додержанням основних засад та в порядку, встановлених Конституцією України, Законом України «Про Кабінет Міністрів України» (N 279-VI від 16 травня 2008 року, в редакції, чинній станом на січень 2009року) та Регламентом Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007року №950.

Згідно частини 2 статті 2 Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Російської Федерації про додаткові заходи щодо забезпечення транзиту російського природного газу по території України від 4 жовтня 2001року, ратифікованої Законом України N 2797-III від 15 листопада 2001року, яка набрала чинності для України 20 грудня 2001року, передбачено, що обсяги транзиту російського природного газу через територію України, а також розмір платежів у грошовій формі та/або обсяги поставок газу в рахунок оплати транзиту будуть уточнюватися на основі щорічних Міжурядових протоколів на відповідний рік.

Указом Президента України від 26 лютого 2008року №165/2008, для забезпечення реалізації домовленостей Президента України ОСОБА_19 з Президентом Російської Федерації ОСОБА_20 щодо переходу на прямі схеми співробітництва в газовій сфері, досягнутими під час робочого візиту Глави держави до Російської Федерації та другого засідання Українсько-Російської міждержавної комісії 12 лютого 2008 року, були затверджені Директиви делегації України на переговори з Російською Федерацією з питань переходу на прямі схеми співробітництва в газовій сфері.

Відповідно до Директив, затверджених Указом Президента України від 26 лютого 2008року №165/2008, у жовтні 2008 – січні 2009 років делегацією НАК «Нафтогаз України» у м. Москві Російської Федерації велись переговори з ВАТ «Газпром» щодо прямих поставок природного газу в Україну у 2009 році, за результатами проведення яких, станом на 30 грудня 2008року українською стороною була узгоджена попередня домовленість між НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» про ціну природного газу для НАК «Нафтогаз України» у сумі 235 доларів США за 1 тисячу куб. метрів газу та про вартість транзиту в сумі 1,8 долара США за транспортування 1 тисячі куб. метрів газу на 100 км відстані. За результатами домовленості був складений проект договору зі строком дії 1 рік, який сторони мали підписати 31 грудня 2008року.

Між тим, після офіційної заяви від 31 грудня 2008року голови ВАТ «Газпром» ОСОБА_14, в якій він оприлюднив кінцеву ціну на газ для НАК «Нафтогаз України» у сумі 320 доларів США за 1 тисячу куб. метрів, а також повідомив про те, що контракт на поставку газу за ціною 235 доларів США за 1 тисячу куб. метрів підписаний не буде, голова правління НАК «Нафтогаз України» ОСОБА_15, вважаючи, що зазначена ціна є необґрунтовано високою, зібрав делегацію НАК «Нафтогаз України» та, без підписання контракту, повернувся до України, повідомивши про це Президента України ОСОБА_19 та Прем’єр-міністра України ОСОБА_13

1 січня 2009року закінчився строк дії Контракту, укладеного між НАК «Нафтогаз України» та компанією «РосУкрЕнерго АГ» на постачання в Україну природного газу у 2008 році за ціною 179,5 долара США за 1 тисячу куб. метрів та ставкою за транзит природного газу територією України у сумі 1,7 долара США за 1 тисячу куб. метрів на 100 км. відстані.

В період з 1 січня 2009року по 17 січня 2009року Російська сторона припинила постачання природного газу для України та для транзиту Європейським споживачам. Газотранспортна система України працювала в реверсному режимі – природний газ постачався споживачам на сході України із сховищ газу, що розташовані на заході.

17 січня 2009року до м. Москви, для участі у переговорах з російською стороною на чолі урядової делегації України, прибула Прем’єр-міністр України ОСОБА_13, яка особисто зустрілась з керівництвом Уряду Російської Федерації та керівництвом ВАТ «Газпром». Під час зустрічі представники російської сторони зазначили, що ВАТ «Газпром» має намір постачати природний газ для України, за ціною, яка буде визначатися за спеціальною формулою, у якій за базовий рівень братиметься ціна 450 доларів США за 1 тисячу куб. метрів.

На нараді, що відбулась 18 січня 2009року по поверненню Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 з Москви, Президент України ОСОБА_19, враховуючи достатні на той час наявні запаси природного газу в Україні, які давали можливість забезпечувати потреби українських споживачів, дав доручення продовжувати переговори щодо укладення договору на прийнятних для України умовах.

В той же час ОСОБА_13, бажаючи використати кризову ситуацію, що утворилась після закінчення 1 січня 2009року строку дії Контракту, укладеного між НАК «Нафтогаз України» і компанією «РосУкрЕнерго АГ» на постачання в Україну природного газу у 2008 році та припинення постачання газу до України та транзиту природного газу до країн Європи в особистих інтересах, діючи умисно, усвідомлюючи безпідставність та необґрунтованість вимог російської сторони на переговорах за її участю та участю керівництва Уряду Російської Федерації, ВАТ «Газпром» та НАК «Нафтогаз України» щодо підвищення вартості природного газу для України із залишенням незмінною ставки транзиту, бажаючи створити собі позитивний імідж ефективного керівника держави, який зміг розв’язати «газову кризу» у відносинах з Російською Федерацією напередодні президентських виборів в Україні, вирішила погодитись на вказані невигідні для України умови та, у будь-який спосіб, у тому числі шляхом перевищення службових повноважень, забезпечити укладання контрактів між НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» купівлі-продажу та транзиту природного газу через територію України на період 2009-2019 років, безвідповідально ставлячись до наслідків своїх дій, допускаючи при цьому заподіяння майнової шкоди державі.

ОСОБА_13 мала досвід роботи в Кабінеті Міністрів України та, обіймаючи посаду Прем’єр-міністра України, розуміла, що відповідно до ст. 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов’язковими до виконання. В той же час, згідно вимог п. 6 ч. 1 параграфу 6 Регламенту Кабінету Міністрів України проекти директив розглядаються на засіданнях Кабінету Міністрів України, а згідно вимог частини 2 параграфу 46 Регламенту (в редакції станом на січень 2009року) з питань схвалення директив видаються розпорядження Кабінету Міністрів України.

Незважаючи на це, ОСОБА_13 усупереч ст.ст. 19, 114, 117 Конституції України, статті 44 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» №279-VI від 16 травня 2008 року (у відповідній редакції), параграфів 6 та 46 Регламенту Кабінету Міністрів України, 18 січня 2009року, діючи умисно, перебуваючи у приміщенні Кабінету Міністрів України за адресою: м. Київ, вулиця Грушевського, 12/2, підготувала та надала невстановленим слідством особам надрукувати розпорядчий документ – директиви Прем’єр-міністра України делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі-продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 рік. Указаними директивами передбачено головні завдання делегації НАК «Нафтогаз України», зокрема:

- при підписанні Контракту купівлі-продажу природного газу в 2009 – 2019 роках для споживачів України керуватися умовами щодо закупівлі природного газу за прямим контрактом з ВАТ «Газпром», за формулою ціни, що містить складові базові нафтопродукти, які використовуються в Європейських країнах (мазут, газойль), передбачивши у 2009 році знижку в розмірі 20% від базового рівня ціни на газ, що визначається за підсумками домовленостей Прем'єр-міністрів України та Російської Федерації 17.01.2009 в розмірі 450 доларів США за 1 тисячу куб. метрів;

- передбачити в Контракті про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019 рік ставку плати за послуги з транзиту в 2009 році в розмірі 1,7 долара США за 1 тисячу куб. метрів на 100 км відстані.

ОСОБА_13 була обізнана про те, що НАК «Нафтогаз України» відповідно до статуту та Закону України «Про господарчі товариства» є самостійним господарюючим суб’єктом, і вона, як Прем’єр-міністр України, не має права втручатися в його діяльність та давати вказівки у будь-якій формі про укладення договорів при здійсненні господарської діяльності, а також усвідомлювала, що зазначені нею у директивах умови при підписанні вказаних Контрактів є економічно невигідними та неприйнятними для України і призведуть до спричинення збитків державі.

Після виготовлення зазначених директив, перебуваючи у приміщенні Кабінету Міністрів України за вказаною адресою, Прем’єр-міністр України ОСОБА_13, продовжуючи виконувати дії з перевищенням влади та службових повноважень, особисто затвердила ці директиви та скріпила печаткою Кабінету Міністрів України.

ОСОБА_13, розуміючи незаконність своїх дій та бажаючи покласти відповідальність за схвалення директив, які містили явно невигідні для України позиції щодо ціни на природний газ та ставки транзиту, на Кабінет Міністрів України, надала примірник директив Першому віце-прем’єр-міністру України ОСОБА_16 для їх затвердження на засіданні Кабінету Міністрів України 19 січня 2009року.

На засіданні Кабінету Міністрів України 19 січня 2009року члени Кабінету Міністрів України відмовились підтримати явно невигідні для України директиви, а тому проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Питання зовнішньоекономічної діяльності НАК «Нафтогаз України», яким передбачалось затвердити директиви делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення контракту купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019роках та контракту про обсяги та умови транзиту природного газу територією України на період з 2009 по 2019роки, не був поставлений Першим віце-прем’єр-міністром України ОСОБА_16 на голосування.

ОСОБА_13, достовірно знаючи, що Кабінет Міністрів України відмовився підтримати директиви, діючи умисно, усвідомлюючи, що зазначені нею у директивах умови при підписанні Контракту купівлі-продажу природного газу у 2009 – 2019 роках для споживачів України і про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 рік є економічно невигідними та неприйнятними для України і призведуть до спричинення збитків державі, 19 січня 2009 року, перебуваючи у м. Москві та беручи участь у переговорах на чолі офіційної Урядової делегації, перевищуючи надані їй права та службові повноваження, усвідомлюючи протиправність своїх дій, перебуваючи у Будинку Уряду Російської Федерації у м. Москві, приблизно о 17.00 годині, після того, як голова правління НАК «Нафтогаз України» ОСОБА_15 відмовився підписати Контракти щодо купівлі-продажу природного газу та транзиту природного газу на умовах, запропонованих російською стороною, дала вказівки ОСОБА_15 щодо їх підписання та вручила йому зазначені директиви, обов’язкові для виконання, повідомивши йому недостовірну інформацію про те, що положення вказаних директив затверджені 19 січня 2009 відповідним розпорядженням Кабінету Міністрів України.

Вважаючи, що директиви, затверджені Прем’єр-міністром України ОСОБА_13 є обов’язковими для виконання, голова правління НАК «Нафтогаз України» ОСОБА_15 підписав контракт на поставку газу між НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» від 19 січня 2009року № КП, а його перший заступник ОСОБА_17 контракт про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 рік від 19 січня 2009року № ТКГУ.

Підписання на підставі вищезазначених директив, затверджених Прем’єр-міністром України ОСОБА_13, та виконання умов контрактів на поставку газу між ВАТ «Газпром» та НАК «Нафтогаз України» від 19 січня 2009року № КП та про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 рік від 19 січня 2009року № ТКГУ всупереч умовам Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Російської Федерації про додаткові заходи щодо забезпечення транзиту російського природного газу по території України від 4 жовтня 2001року (ратифікована згідно із Законом України від 15.11.2001 № 2797-III), яка є невід’ємною частиною законодавства України, спричинило тяжкі наслідки державі в особі НАК «Нафтогаз України» у вигляді збільшення витрат на придбання імпортованого природного газу для виробничо-технологічних потреб в обсязі 3,639 млрд. куб. метрів на суму 194 625 386,70 доларів США, або 1 516 365 234,94 грн., необхідного для забезпечення нормальної діяльності газотранспортної системи з транзиту російського газу через територію України та спричинення збитків на вказану суму, яка більше ніж у 250 разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян.

В судовому засіданні підсудна ОСОБА_13 свою вину у вчиненні інкримінованого їй злочину та пред’явлений позов не визнала повністю та показала, що, дійсно, 19 січня 2009року в місті Києві, на прохання Голови HAK «Нафтогаз України» ОСОБА_15, нею було видано окреме доручення Міністру палива та енергетики України та, в якості додатку до нього, затверджені директиви Прем’єр-міністра України делегації HAK «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладання контракту купівлі-продажу природного газу в 2009-2019 роках. В директивах не було потреби, а їх затвердження відбувалось для того, щоб на прохання HAK «Нафтогаз України», формалізувати результати переговорного процесу з урядовою делегацією Російської Федерації. Результати переговорного процесу вона оформила дорученням. Даний документ – окреме доручення Прем’єр-міністра України Міністру палива та енергетики України із додаванням до нього директив Прем’єр-міністра України делегації HAK «Нафтогаз України», не є правовстановлюючим документом, цей документ не є нормативно-правовим актом, цей документ має статус розпорядчого документу Прем’єр-міністра України, в якому інтегрована правова воля, викладена у інших правових документах, які були прийняті далеко задовго до 19 січня 2009року. Цим документом не визначено остаточні, вичерпні параметри для укладання відповідних зовнішньоекономічних контрактів. Цим документом лише переадресовано раніше закріплене у інших правовстановлюючих документах правову волю щодо рамкових параметрів для ведення переговорів між делегаціями HAK «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» та була відкрита правова можливість делегації HAK «Нафтогаз України» шляхом переговорів з ВАТ «Газпром» при підготовці проектів відповідних зовнішньоекономічних контрактів досягати кращих умов щодо поставки та транзиту газу з точки зору інтересів України.

Підсудна ОСОБА_13 ствердила в судовому засіданні, що вона не казала Голові НАК «Нафтогаз України» ОСОБА_15 про те, що рішення про підписання контракту на таких умовах, визначених в Директивах делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки, було прийнято на засіданні уряду від 19 січня 2009року. Вважає, що до підписання газових контрактів між HAK «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» №КП купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та №ТКГУ про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки вона, як Прем’єр-міністр України, не мала жодного відношення. Контракти підписувались представниками HAK «Нафтогаз України», які самостійно проводили переговори, визначали умови контрактів, погоджували із російською стороною тексти контрактів тощо.

Підсудна ОСОБА_13 вважає, що в матеріалах справи відсутні докази наявності будь – яких елементів складу злочину, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України, а факт скоєння злочину спростовується матеріалами справи.

Однак, покази ОСОБА_13 спростовуються і її вина у вчиненні злочину повністю доведена дослідженими в судовому засіданні доказами.

Зокрема, показаннями свідка ОСОБА_15, який ствердив, що станом на січень 2009року він обіймав посаду голови правління НАК «Нафтогаз України». Під час переговорів з головою правління ВАТ «Газпром» ОСОБА_14 в грудні 2008року щодо ціни на газ та транзиту на 2009 рік російською стороною було запропоновано ціну на газ у сумі 235 доларів США за 1000 куб. м. та 1,8 долара США вартість транзиту газу. Після оприлюднення 31 грудня 2008року російською стороною ціни на газ 320 дол. США за 1 тис. куб. м. переговори були припинені, українська делегація відбула до України. 1 січня 2009року російська сторона повністю зупинила подачу природного газу для України, а з 4 січня 2009року було взагалі зупинено прокачування газу, тобто газ перестав подаватись і для потреб європейських споживачів. Переговори, що відбувались в подальшому, жодного результату не принесли.

Свідок підтримав покази, дані ним на досудовому слідстві про те, що 18 січня 2009року делегація НАК «Нафтогаз України» прилетіла до Москви для участі в подальших переговорах з ВАТ «Газпром». Під час зустрічі з ОСОБА_14 він зрозумів, що позиція російської сторони не зміниться, і вони будуть наполягати на базовій ціні 450 доларів США за 1 тисячу кубічних метрів. ОСОБА_15 вважав такі умови неприйнятними для НАК «Нафтогаз України». Наступного дня, 19 січня 2009року, він зустрівся з ОСОБА_13 на саміті у Президента ОСОБА_21 з газового питання, і, після цього, вони поїхали до Будинку Уряду РФ. Дорогою він сказав ОСОБА_13 про те, що контракт з такими умовами, оскільки вважав їх категорично неприйнятними, він, без рішення уряду, підписувати відмовляється, на що ОСОБА_13 запевнила, що таке рішення буде. Пізніше в той же день, вже у Будинку Уряду Російської Федерації ОСОБА_13 надала йому Директиви Уряду від 19 січня 2009 затверджені, тобто підписані нею особисто та скріплені печаткою Кабінету Міністрів України, про укладення договору з ВАТ «Газпром» за базовою ціною 450 доларів США за 1 тисячу кубометрів газу та вартістю транзиту 1,7 долара США за транспортування 1 тисячі кубометрів газу на 100 кілометрів відстані. Він впевнений, що на Директивах був підпис ОСОБА_13 (не факсиміле) і відбиток печатки Кабінету Міністрів України синього кольору. Директиви делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі-продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки він сприйняв як документ від КМ України, обов’язковий до виконання та який давав йому право підписувати контракти на вказаних умовах. Коли ОСОБА_13 надала йому Директиви, він відмовлявся підписувати контракт без рішення Уряду, на що ОСОБА_13 в категоричній формі сказала йому про те, що у разі, якщо він відмовиться підписати контракт, то вона звільнить його з роботи. Окрім того, вона повідомила, що надає затверджену нею директиву з цього приводу. Виходячи з думки фахівців та свого досвіду, вважає, що за рахунок газу, який був у сховищах можна було протримати країну до кінця лютого 2009 року взагалі не купуючи газ у Росії.

Свідок ОСОБА_15 ствердив в судовому засіданні, що папка з документами від ОСОБА_13 була передана йому, після чого її отримав ОСОБА_18, підписав Директиви та повернув йому.

 Показаннями свідка ОСОБА_17, який у січні 2009року обіймав посаду першого заступника голови правління НАК «Нафтогаз України» та підтвердив суду, що починаючи з середини І кварталу 2008 року він, за посадовими обов’язками, брав регулярно участь у переговорах, консультаціях і дискусіях із представниками ВАТ «Газпром» щодо переходу на прямі контрактні стосунки між НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром». Ці перемовини відбувались за дорученням уряду України, а також вони передбачені рішенням РНБО та відповідними домовленостями президентів двох держав. У 2008 році вдалося перейти на статус імпортера природного газу. Між тим, делегація НАК «Нафтогаз України» покинула будинок ВАТ «Газпром» 31 грудня 2008року і станом на 1 січня 2009року контракт з постачання природного газу укладений не був.

17 січня 2009року він прибув у складі урядової делегації до Москви і це була перша спроба по системному продовженню діалогу після припинення переговорів 31 грудня 2008року. 18 січня 2009року, близько 2год. 30хв. за Московським часом, Прем’єр – міністри України та Російської Федерації оприлюднили результати переговорів. Делегації НАК «Нафтогаз України» було доручено залишитись в Москві, для відпрацювання всіх питань. 19 січня 2009року вони здобули інформацію про те, що Прем’єр – міністр України повертається до Москви і переговори будуть продовжені. З частиною делегації, що прибула з Києва вони зустрілись вже в будинку Уряду Російської Федерації. Голова правління НАК «Нафтогаз України» ОСОБА_15 повідомив йому, що без вказівки керівництва країни жоден документ підписаний не буде. 19 січня 2009року ОСОБА_15 надав йому на огляд Директиви делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки. Директиви він сприйняв як затверджені Прем’єр – міністром України, скріплені печаткою КМ України та обов’язкові для виконання. Після чого відбулося підписання в будинку Уряду Російської Федерації одного контракту купівлі-продажу природного газу, ще 4 контракти пізніше були підписані у ВАТ «Газпром». Контракт на транзит був підписаний 19 січня 2009року, і 3 контракти: право уступки КППХГ-1 і КППХГ-2, були підписані 20 січня 2009року. Ці 3 контракти, підписані в ніч з 19січня 2009року на 20 січня 2009року, стосувалися механізму погашення заборгованості «Росукренерго» перед ВАТ «Газпром» і компенсації НАК «Нафтогаз України» цих витрат. Тобто, для відкриття газу в Європу та Україну на вечір 19 січня 2009року було підписано достатньо документів, а саме: контракт на закупівлю газу та контракт на транзит. Між тим, газ було увімкнуто лише після того, як були підписані угоди про погашення боргів «Росукренерго». Це говорить про те, що керівництво ВАТ «Газпром» ставило в найжорстокіший зв’язок ці дві події.

 Показаннями свідка ОСОБА_22, яка займає посаду директора Департаменту співробітництва з питань транзиту та постачання природного газу НАК «Нафтогаз України» та яка ствердила, що 17 січня 2009року в складі делегації НАК «Нафтогаз України» вилетіла до м. Москви на переговори з ВАТ «Газпром». 18 – 19 – го січня 2009року велися переговори між робочими групами НАК «Нафтогаз Україна» та «Газпром», на яких обговорювалися проекти контрактів, які надала російська сторона. Обговорювалася кожна стаття та обставини транзитного контракту і контракту на поставку газу. Практично не обговорювалася формула ціни на газ, оскільки це питання вирішувалось тільки на рівні Прем’єр-міністрів України та Російської Федерації. Запропонована формула розрахунку вартості газу була відома, але було незрозумілим, чому її пропонується застосувати вже з 2009 року, а не з 2011 року, як планувалося раніше. Також здивувала велика базова ціна газу – 450 доларів. 19 січня 2009 року делегації були вручені Директиви, підписані Прем’єр-міністром України з базовою ціною газу 450 доларів, які члени делегації сприймали як обов’язковий до виконання документ. Базова ціна 450 дол. США призвела до виникнення на даний час високої ціни на газ.

 Показаннями свідка ОСОБА_23, який в січні 2009року обіймав посаду заступника начальника управління економіки та цінової політики НАК «Нафтогаз України» та який підтвердив суду, що в січні 2009 року він був включений до делегації НАК «Нафтогаз України», яка відбула до Москви, для підписання контрактів на закупівлю природного газу, а також контрактів на транзит природного газу територією України. Він брав участь в опрацюванні проектів контрактів, які надавались в ході переговорів в Москві. Базова ціна 450 дол. США за 1000 куб. метрів природного газу в проекті контракту, запропонованого російською стороною, з’явилась саме 19 січня 2009року, пояснень щодо такої ціни від російської сторони наведено не було. 19 січня 2009року в кімнаті, де проводили переговори з Російською стороною, він мав можливість ознайомитись з Директивами. Під час проведення переговорів, в яких він брав участь, ціна на газ не обговорювалась, вона була фактом, обговорювались лише технічні умови контрактів.

 Показаннями свідка ОСОБА_24, який входив до складу делегації, яка разом із Прем’єр – міністром України ОСОБА_13 вибув до Москви 17 січня 2009 року та був присутній при проведенні переговорів «Газпром», з підписання контрактів на постачання газу та його транзит та підтвердив суду, що документ «Директиви делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки» був наданий на огляд членам Української делегації до підписання контрактів з ВАТ «Газпром».

 Показаннями свідка ОСОБА_25, який входив до складу делегації, яка разом із Прем’єр – міністром України ОСОБА_13 вибув до Москви 17 січня 2009 року, був присутній при проведенні переговорів ВАТ «Газпром» та повідомив суду, що позиції Української сторони на переговорах базувались на умовах Меморандуму, підписаному у жовтні та на умовах угоди, підписаної після укладення Меморандуму, а тому ціна на газ в 450 дол. за 1 000куб. м. була неспівмірною з домовленостями, що їх сторони досягли раніше.

 Показаннями свідка ОСОБА_26, який у період з 10 червня 2008року по 11 березня 2010року перебував на посаді Надзвичайного та Повноважного посла України в Російській Федерації та який підтвердив суду, що 17 – 18 – го січня 2009 pоку відбувся робочий візит Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 до Москви, де проходила міжнародна конференція з питань забезпечення російським газом споживачів у Європі. Українську сторону на конференції представляли Прем'єр-міністр України ОСОБА_13 та уповноважений Президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки ОСОБА_27. Посольство України в РФ у оперативному порядку надавало протокольно-організаційне сприяння делегації. Директив чи технічного завдання для робочого візиту Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 до РФ та підписання контрактів між НАК «Нафтогаз» і ВАТ «Газпром» Міністерство закордонних справ України не отримувало. Прем’єр-міністр України ОСОБА_13 під час проведення переговорів нікого не ставила до відома щодо своїх дій, щодо перебігу переговорів, їх результатів та наявності Директив.

 Показаннями свідка ОСОБА_28, який станом на початок 2009року обіймав посаду Міністра оборони України та ствердив в судовому засіданні, що на позачерговому засіданні Уряду 19 січня 2009року Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 запропонував членам уряду затвердити директиви для переговорів у Москві. На засіданні Уряду було надано проект розпорядження про затвердження Директив делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки. Коли він ознайомився з наданими матеріалами, по укладанню контрактів, зрозумів, що по основним трьом параметрам – обсягам поставок, ціни на газ та тарифної ставки на транзит українська сторона фактично нічого для себе не заробляє, фактично здає всі позиції, і щодо ціни, і щодо тарифної ставки на транзит, і щодо обсягів газу, та, не погоджуючись з наведеними показниками, заявив свій протест та залишив засідання Уряду.

Вважає, що підписати такі угоди можливо тільки в разі наявності залежності від іншої сторони в договірному процесі та вважає, що залежність в діях Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 може пов’язуватись із проблемами з виплати боргів Корпорації ЄЕСУ та пов’язаної кримінальної справи, по якій в Російській Федерації було засуджено близько 9 – ти чоловік.

Свідок ствердив, що на засіданні Уряду 21 січня 2009року, при обговоренні питання щодо схвалення дій Української делегації на переговорах в Москві, жодних документів, текстів укладених контрактів надано не було. Саме схвалення мало суто публічний характер.

 Показаннями свідка ОСОБА_29, який у 2008 – 2009роках обіймав посаду Міністра транспорту і зв’язку України та повідомив суду, що 19 січня 2009року був присутній на позачерговому засіданні Уряду, на якому обговорювалось питання щодо переговорів з укладення контрактів на постачання газу, що велись в Москві. Враховуючи, що ціна на газ, яка була озвучена на засіданні уряду, була занадто високою, він вважав необхідним обстоювати позицію щодо зниження ціни на газ. На засіданні Уряду 19 січня 2009року, після обговорення, Перший Віце-прем’єр-міністр України ОСОБА_16 пояснив, що оскільки немає єдиної точки зору членів Уряду з вказаного питання, то не потрібно приймати рішення, оскільки Директиви Уряду не є обов’язковими та не поставив питання на голосування у зв’язку з відсутністю єдиної позиції членів Уряду.

 Показаннями свідка ОСОБА_30, який у 2008 – 2009роках обіймав посаду Міністра освіти і науки України та підтвердив в суді покази, дані на досудовому слідстві про те, що затвердження будь – яких директив завжди відбувались на засіданні Кабінету Міністрів України. Спочатку завжди відбувалось обговорення директив, після чого проходило голосування і в разі «позитивного» голосування, тобто коли «за» проголосувало більше половини членів Уряду, директиви вважались прийнятими (затвердженими). 19 січня 2009року він брав участь в позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України. Головував на цьому засіданні Перший Віце-прем’єр-міністр України ОСОБА_16 На його думку, необхідність у проведенні цього засідання Уряду була в тому щоб ознайомити всіх членів Кабміну із Директивами, на підставі яких у подальшому мали вестись переговори з російською стороною щодо умов постачання газу до України та його транзиту і в подальшому затвердити цей документ на цьому засіданні. Членам Уряду було надано проект Директив, які мали бути затверджені. Саме обговорення зазначеного питання відбувалось досить тривалий час і досить активно. Члени Уряду висловлювали різні думки, в тому числі і щодо невигідності запропонованих умов і внесення ясності в документ (Директиви), який обговорювався та який планувалось в кінцевому результаті ухвалити. В решті-решт головуючим це питання щодо ухвалення Директив на голосування поставлено не було і відповідно ці Директиви на засіданні Уряду схвалені (затверджені) не були.

 Показаннями свідка ОСОБА_31, який з грудня 2007року по березень 2009року працював на посаді Міністра закордонних справ України та повідомив суду, що 19 січня 2009року він був присутній на позачерговому засіданні Кабінету Міністрів України, на якому обговорювалось питання щодо переговорів з укладення контрактів на постачання газу, що велись в Москві. Членам Уряду перед засіданням 19 січня 2009року було надано проект Директив делегації НАК «Нафтогаз України», який не містив реквізитів, підписів та печаток. Уряд не ухвалив 19 січня 2009року рішення щодо Директив на укладення контрактів з ВАТ «Газпром» тому що ряд міністрів висловились проти затвердження вказаного питання та не було більшості для затвердження Директив. Вважає, що підписані 19 січня 2009року контракти з купівлі – продажу газу та його транзиту не відповідали національним інтересам України через занадто велику ціну на газ.

 Показаннями свідка ОСОБА_32, який з грудня 2007 року по березень 2010року працював на посаді Міністра України у справах сім’ї, молоді та спорту та який засвідчив в суді, що був присутній на засіданні Кабінету Міністрів України 19 січня 2009року. На обговоренні позачергового засідання КМ України було питання щодо переговорів, які проводила Прем’єр-міністр України ОСОБА_13 з російською стороною щодо умов постачання газу до України та його транзиту. В результаті дискусії, що виникла з питань обговорення вказаного питання, жодної форми підтримки Прем’єр-міністра знайдено не було.

На засіданні Кабінету Міністрів України 21 січня 2009року не було надано контрактів купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та його транзиту територією України, а тому він не голосував за схвалення дій української делегації під час робочого візиту Прем’єр-міністра України до Російської Федерації 17 – 20 січня 2009року і досягнутих домовленостей, оскільки конкретної інформації надано не було. Про досягнуті домовленості стало відомо виключно з усної інформації, оголошеної Прем’єр-міністром України.

 Показаннями свідка ОСОБА_33, який з грудня 2007року по березень 2010року працював на посаді Міністра надзвичайних ситуацій України та який підтвердив суду, що 19 січня 2009року він був присутній на позачерговому засіданні Уряду, яке вів Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 та на якому розглядалось питання щодо укладення контрактів з постачання та транзиту газу. На засіданні було роздано не завізований проект Директив делегації НАК «Нафтогаз України» на переговори з ВАТ «Газпром» щодо укладення Контракту купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки. Матеріали були роздані без супровідної записки, пояснень Міністерства палива та енергетики, Міністерства економіки України. Після обговорення проекту Директив, Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 повідомив членам Уряду про те, що в затвердженні Директив Урядом відсутня необхідність, оскільки Прем’єр-міністр України може власноручно приймати відповідне рішення.

На засіданні Уряду 21 січня 2009року не голосував за ухвалення рішення щодо затвердження результатів переговорів Урядової делегації в Москві, оскільки на засіданні не було надано текстів контрактів, з яких би чітко вбачалась формула розрахунку ціни на газ.

 Показаннями свідка ОСОБА_34, який з грудня 2007року по березень 2010року працював на посаді Міністра промислової політики України та який підтвердив, що на позаплановому засіданні Кабінету Міністрів України 19 січня 2009року Перший віце-прем’єр-міністр України ОСОБА_16 поінформував членів Кабінету Міністрів України про хід переговорів Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 з російською стороною щодо умов постачання газу до України та його транзиту. Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 повідомив, що російською стороною була запропонована ціна за поставлений газ 450 дол. США за 1 000куб. метрів газу. Названа ціна була занадто високою та неприйнятною для економіки України.

Свідок повністю підтримав покази, дані ним на досудовому слідстві про те, що Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 доповів, що в ході засідання необхідно прийняти директиви для проведення подальших переговорів та укладення довгострокових Контрактів на умовах, запропонованих російською стороною. Після обговорення вказаного питання, після того, як стало зрозуміло, що члени Кабінету Міністрів України не дійдуть згоди щодо його затвердження, ОСОБА_16 зняв питання з обговорення.

 Показаннями свідка ОСОБА_35, який з грудня 2007року по березень 2010року працював на посаді Міністра регіонального розвитку та будівництва України, який засвідчив, що 19 січня 2009року приймав участь у позаплановому засіданні Кабінету Міністрів України. Засідання вів Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16, який повідомив членів Кабінету Міністрів України про хід переговорів Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 з російською стороною щодо умов постачання газу до України та його транзиту. Після чого міністри почали обговорювати Директиви учасникам делегації на вказані переговори. Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 вказував на необхідність надання політичної підтримки Прем’єр-міністру України ОСОБА_13 на переговори. Рішення, за результатами обговорення вказаного питання, на голосування не виносилось.

 Показаннями свідка ОСОБА_36, який з грудня 2007року по березень 2010року працював на посаді Міністра юстиції України та засвідчив суду, що був присутній на позачерговому засіданні Уряду 19 січня 2009року, яке вів Перший віце-прем’єр-міністр ОСОБА_16 Предметом обговорення на засіданні Уряду був проект Директив. Питання щодо схвалення Директив було знято ОСОБА_16 з обговорення у зв’язку з відсутність єдності міністрів з цього питання.

 Показаннями свідка ОСОБА_37, який з квітня 2006року по червень 2010року працював на посаді начальника Управління документального забезпечення Секретаріату Кабінету Міністрів України та свідка ОСОБА_38, який працював заступником начальника Управління документального забезпечення Секретаріату Кабінету Міністрів України, які повідомили суду, що велика гербова печатка «Кабінет Міністрів України» зберігалась виключно у начальника управління – ОСОБА_37, або у ОСОБА_38 Вільний доступ до печатки був виключений.

 Показаннями свідка ОСОБА_39, який з березня 2008року працює на посаді заступника директора Департаменту економічного планування та бюджетних розрахунків НАК «Нафтогаз України» та засвідчив, що на виконання доручення Прем’єр-міністра України ОСОБА_40 та згідно з наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 8 квітня 2011 № 88 «Про проведення комісійної перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» за період з 01.01.2008 по 31.12.2010 робочою групою, до складу якої він був включений, проведено комісійну перевірку окремих питань фінансово-господарської діяльності НАК «Нафтогаз України». Спільно з Міністерством Економіки було зроблено розрахунок, згідно якого у 2009 році додаткові витрати на придбання імпортованого газу зросли із 179,5 доларів за 1000 м3 до 232,98 доларів за 1000 м3. Ці розрахунки зроблені на підставі щомісячних актів закупівлі імпортованого газу у ВАТ «Газпром». Цей обсяг газу був 26,8 мільярдів кубів газу, крім цього НАК «Нафтогаз України» у 2009 році отримав у підземних сховищах газ в розмірі 10 мільярдів у рахунок погашення боргу «Росукренерго» загальною сумою 1,7 мільярдів доларів. Свідок повністю підтримав покази, дані на досудовому слідстві про те, що проведеною перевіркою було встановлено, що підписання контрактів купівлі-продажу та транзиту природного газу між ВАТ «Газпром» та НАК «Нафтогаз України» від 19 січня 2009року усупереч умовам Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Російської Федерації про додаткові заходи щодо забезпечення транзиту російського природного газу по території України від 04 жовтня 2001року, яка є невід’ємною частиною законодавства України, збільшило ціну природного газу імпортного походження на 53,48 долара США (на 29,8 %) за 1000 куб. метрів. Відповідно, збільшення витрат на придбання імпортованого природного газу для виробничо-технологічних потреб в обсязі 3,639 млрд. куб. метрів на суму 194, 6 млн. долара США, або 1 млрд. 516 млн. грн., призвело до втрати активів та спричинення збитків НАК «Нафтогаз України» на відповідну суму. За результатами проведеної перевірки 5 травня 2011року складена Загальна довідка комісійної перевірки з окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010 року, висновки якої повністю підтвердили висновки, викладені у довідці (проміжній) від 11 квітня 2011року.

 Показаннями свідка ОСОБА_41, який працює на посаді директора юридичного Департаменту НАК «Нафтогаз України» та приймав участь у проведенні комісійної перевірки окремих питань фінансово – господарської діяльності НАК «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року. За результатами проведеної перевірки ГоловКРУ станом на 11 квітня 2011року складена Довідка (проміжна) комісійної перевірки з окремих питань фінансово – господарської діяльності ПАТ «НАК «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року

В довідці, крім аналізу контрактів та описової частини господарської діяльності НАК «Нафтогаз України», також було констатовано, зроблено висновки, що ціна природного газу в 2009 році, в порівнянні з ціною в 2008 році, зросла на 53,08 доларів США за 1000 м3, тобто на 29,8%. Ціна виросла з 179,5 доларів за 1000 м3 у 2008 році до 232,98 доларів за 1000 м3 у 2009 році, при цьому ставка плати за транзит у 2009 році залишилась не змінною і складала 1,7 доларів за тисячу кубометрів на 100 кілометрів. Зроблено висновок, що у 2009 році при незмінній ставці на транзит, ціна закупки газу, а він визначався в обсязі 3 мільярди 539 мільйонів кубічних метрів, зросла на 29,8%, що збільшило витрати на 194,6 мільйонів доларів США, також встановлено нанесення збитків на відповідну суму. В подальшому вказана довідка була направлена до НАК «Нафтогаз України» та опрацьовувалась на предмет зауважень. Робоча група НАК «Нафтогаз України», після опрацювання довідки, дійшла висновку про відсутність зауважень. Згідно даних проведеної перевірки держателем і стороною контракту був саме НАК «Нафтогаз України» з ВАТ «Газпром» а не будь-який інший суб’єкт господарювання, тому всі витрати на закупівлю цього газу несе НАК «Нафтогаз України». Свідок ствердив в судовому засіданні, що комісійна перевірка окремих питань фінансово – господарської діяльності НАК «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року була проведена відповідно до Порядку проведення перевірки робочими групами центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №886 від 30 червня 2006року.

 Показаннями свідка ОСОБА_42, який працює заступником начальника відділу фінансів в паливно-видобувних галузях та енергоеферктивності Управління фінансів виробничої сфери Міністерства фінансів України та повідомив суду, що він приймав участь у проведенні комісійної перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності HAK «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010 року. Перевірку було проведено у відповідності до питань Програми – робочого плану комісійної перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності НAK «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року та з відома Голови правління Компанії ОСОБА_43. За результатами проведеної перевірки 5 травня 2011року була складена загальна Довідка комісійної перевірки з окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010 року. При проведенні перевірки за ним було закріплено дослідження питань, вказаних в п. 5 Програми перевірки, а саме «Наслідки для державного бюджету та (або) державних підприємств через укладання та реалізацію контрактів від 19.01.2009року». Перевірка проводилась на підставі матеріалів, наданих на його запити до НАК «Нафтогаз України». За матеріалами, наданими НАК «Нафтогаз України», середня зведена ціна закупівлі імпортованого газу у 2008 році становила 179,5 доларів США, придбання імпортованого газу у 2009-2010 роках здійснювалась, відповідно до контракту від 19.01.2009 року. За матеріалами, наданими НАК «Нафтогаз України», середня ціна в 2009 році становила 232,98 доларів США за 1000 м3, у 2010 році ціна становила 256,69 доларів США за 1000 м3, таким чином середня ціна на закупівлю природного газу в 2009 році в порівнянні з 2008 роком збільшилась на 53,48 доларів США, або на 416,67 гривень. В порівнянні з 2008роком, у 2010 році ціна збільшилась на 77,19 доларів США. Перевіркою встановлено, що укладення контракту від 19 січня 2009 року, призвело до збільшення витрат на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, на 941 мільйон гривень. У 2009 році на 357 мільйонів гривень, у 2010 на 584 мільйони гривень.

 Показаннями свідка ОСОБА_44, який працює заступником начальника відділу методології ціноутворення Департаменту цінової політики та цінового регулювання Міністерства економіки України та повідомив суду, що його, як представника Міністерства економіки України, було направлено до Контрольно-ревізійного управління в складі робочої групи з перевіркою окремих питань фінансово-господарської діяльності НАК «Нафтогаз України». В складі робочої групи приймав участь в проведенні комісійної перевірки окремих питань фінансово – господарської діяльності НАК «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року. За результатами проведеної перевірки 5 травня 2011року була складена загальна Довідка комісійної перевірки з окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010 року. При проведенні перевірки за ним було закріплено дослідження питань, пов’язаних з порівнянням самих положень контрактів від 19 січня 2009року з діючими до цього економічними умовами поставки та транзиту природного газу. Відповідно до проведеної перевірки, відповідно до звіту було встановлено наступні дані: ціна природного газу в 2009 році, в порівнянні з 2008 роком, зросла на 53,48 доларів США за 1000 м3 або на 29,8 відсотки. У 2010, в порівнянні з 2008 роком, зросла ціна на 77,19 доларів США або на 43 відсотки, ставка плати за транзит в 2009 році, в порівнянні з 2008 роком, залишилась незмінна та склала 1,7 доларів США за 1000 м3 на 100 кілометрів. Ціна на виробничо-технічні потреби зросла у 2009 році на 29,8 відсотків, що збільшило витратну складову по транзитній роботі на 194,6 мільйонів доларів США за 1000 м3. Проведеною перевіркою встановлено, що за 2009 рік, в порівнянні з 2008 роком, НАК «Нафтогаз України» поніс додаткові витрати на виробничо-технологічний газ, які члени робочої групи юридично кваліфікували як збитки в розмірі 194,6 млн. дол. США.

 Показаннями свідка ОСОБА_45 – заступника директора департаменту нафтової, газової, торф’яної, нафтопереробної промисловості та альтернативних видів палива Міністерства енергетики та вугільної промисловості, який засвідчив, що у березні і квітні 2011року, за дорученням Прем’єр-міністра України брав участь у комісійній перевірці деяких питань фінансово – господарської діяльності НАК «Нафтогаз Україна» за 2008-2009 роки. При проведенні перевірки особисто він аналізував контракти на закупівлю природного газу, укладені в 2008 році від 14 березня та 6 березня, а також в 2009 році від 19 січня № КП та на транзит газу № ТКГУ. Проаналізувавши ці контракти, комісія дійшла до висновку про те, що у 2009 році, після укладення контрактів, у порівнянні з 2008 роком ціна газу для України зросла на 29,8 відсотка, або на 53,48 долара за тисячу кубічних метрів, вона збільшилась з ціни 179,5 доларів до ціни 232,98 долара за тисячу кубічних метрів. Стверджує, що вказане тридцяти відсоткове зростання ціни за собою спричинило додаткові витрати НАК «Нафтогаз Україна» на цілий комплекс видів діяльності, насамперед на закупівлю, так званого паливного газу, який НАК «Нафтогаз Україна» разом з дочірніми компаніями використовує для транзиту, того ж таки Російського газу до західної Європи. Сума додатково використаних коштів склала 194,6 мільйона долара США, за 2009 рік. Загальні витрати НАК «Нафтогаз Україна» за рахунок збільшення ціни на 29,8 відсотків за 2009 рік, склали 1 мільярд 434,7 мільйони доларів, тобто близько 12 мільярдів гривень. В 2010 році і в подальшому, контракт № КП від 19 січня 2011року завдав, завдає і продовжує завдавати значні збитки економіці України в цілому і НАК «Нафтогаз Україна» як державній компанії.

 Оголошеними в судовому засіданні показаннями свідка ОСОБА_46, яка показала, що працює заступником директора Департаменту – начальником відділу інспектування державних комерційних підприємств Головного контрольно-ревізійного управління України та, на виконання доручення Прем’єр-міністра України ОСОБА_40 від 30 березня 2011року № 244, від 11 квітня 2011року № 480-ДСК та згідно наказу Головного контрольно-ревізійного управління України від 8 квітня 2011року № 88 «Про проведення комісійної перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ «НАК «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року» приймала участь у проведенні та формулюванні висновків комісійної перевірки окремих питань фінансово-господарської діяльності HAK «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року, за результатами проведення якої 5 травня 2011року складена загальна Довідка комісійної перевірки з окремих питань фінансово-господарської діяльності ПАТ Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року.

Проведеною перевіркою встановлено, що підписання контракту на поставку газу між ВАТ «Газпром» та НАК «Нафтогаз України» від 19 січня 2009року № КП та контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 роки від 19 січня 2009року № ТКГУ всупереч умовам Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Російської Федерації про додаткові заходи щодо забезпечення транзиту російського природного газу по території України від 4 жовтня 2001року (ратифікована згідно з Законом України від 15 листопада 2001року №2797-ІІІ), яка є невід’ємною частиною законодавства України, збільшило ціну природного газу імпортного походження на 53,48 дол. США (на 29,8 %) за 1000 куб. метрів. Як наслідок, збільшено витрати на придбання імпортованого природного газу для виробничо-технологічних потреб в обсязі 3,639 млрд. куб. м на суму 194,6 млн. дол. США або 1515 млн. грн. При цьому встановлено, що у формулі формування ціни на газ для України застосовується необґрунтовано висока базова ціна (Ро), яка потребує зменшення, ціна на мазут і газойль, які займають незначну частку в енергобалансі України, тоді як в Україні, основними альтернативними видами енергії є вугілля та електроенергія.

Згідно висновків перевірки, внаслідок укладення контрактів від 19 січня 2009року ціна природного газу у 2009 році порівняно з 2008 роком зросла на 53,48 дол. США за 1000 куб. метрів або на 29,8 % (із 179,5 дол. США за 1000 куб. метрів у 2008 році до 232,98 дол. США за 1000 куб. метрів у 2009 році) та у 2010 році порівняно з 2008 роком на 77,19 дол. США за 1000 куб. метрів або на 43 % (з 179,5 дол. США за 1000 куб. метрів у 2008 році до 256,69 дол. США за 1000 куб. метрів у 2009 році); ставка плати за транзит залишилася 2009 році проти 2008 року незмінною та склала 1,7 дол. США за 1000 куб. метрів на 100 км. відстані; також у 2009 році при незмінній ставці за транзит, ціна закупки газу на ВТВ (3,639 млрд. куб. метрів) зросла на 29,8%, що збільшило витратну складову по транзитній роботі на 194,6 млн. дол. США. При цьому, з урахуванням збільшення витрат на придбання природного газу на ВТВ ставка транзиту повинна становити - 1,875 дол. США за тис. куб. м на 100 км. відстані проти встановленої відповідно до контракту - 1,7 дол. США за тис. куб. м. на 100 км. відстані; витрати на закупівлю 26,8 млрд. куб. м. природного газу для потреб споживачів України у 2009 році проти 2008 року зросли на 1434,7 млн. дол. США, а у 2010 році на 2815,5 млн. дол. США у зв’язку із зміною ціни на імпортований природний газ із твердої на формульну.

Показаннями свідка ОСОБА_46, яка брала безпосередню участь у вивченні фінансово-господарської діяльності ПАТ НАК «Нафтогаз України» за період з 1 січня 2008року по 31 грудня 2010року підтверджується висновок про те, що через підписання контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 роки від 19 січня 2009 року №ТКГУ всупереч умовам Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Російської Федерації про додаткові заходи щодо забезпечення транзиту російського природного газу по території України від 4 жовтня 2001 р., яка є невід’ємною частиною законодавства України, у 2009 році при незмінній ставці за транзит (1,7 дол. США), ціна закупівлі природного газу на виробничо-технологічні витрати в обсязі 3,639 млрд. куб. метрів зросла на 29,8 %. Як наслідок, збільшено витрати на придбання імпортованого природного газу для виробничо-технологічних потреб в 2009 році в обсязі 3,639 млрд. куб. м. на суму 194,6 млн. дол. США.

 Показаннями свідка ОСОБА_47, який з 2007року по 2010рік займав посаду заступника директора департаменту – начальника відділу формування ресурсів вуглеводнів, балансів газу та метрологічного забезпечення виробництва у нафтогазовому комплексі Департаменту з питань нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міністерства палива та енергетики України та повідомив суду, що ним, разом з директором Департаменту, проведено дослідження питання щодо достатності у НАК «Нафтогаз України» ресурсів природного газу в період з січня по березень 2009року, враховуючи власний видобуток і запас газу, враховуючи поставки газу за підписаним 19 січня 2009року зовнішньоекономічним контрактом. Проведеним на підставі наданих НАК «Нафтогаз України» матеріалів дослідженням встановлено, що споживання природного газу за перший квартал 2009 року склало 19 432 000 000 кубічних метрів, що було одним із найменших показником за останні 5 років. Видобуток газу був найбільшим за останні роки і склав за квартал 5 608 000 000 кубічних метрів. Імпорт газу в 2009 році склав 2 497 000 000 кубічних метрів. За даним ДК «Укртрансгаз» в період з 1 січня 2009року року по 31 березня 2009 року споживачами України було використано 19 430 000 000 кубічних метрів природного газу, із яких 5 608 000 000 кубічних метрів видобуто НАК «Нафтогаз України», 2 497 000 00 кубічних метрів імпортовано НАК «Нафтогаз України» за контрактом від 19 січня 2009 року, а 11 439 000 000 кубічних метрів прийнято в ФСГ, при чому цей газ належав компанії «РосУкренерго» і з ФСГ не підіймався.

 Показаннями свідка ОСОБА_48, який в січні 2009року працював на посаді директора Дочірньої компанії «Укртрансгаз» НАК «Нафтогаз України» та засвідчив в судовому засіданні, що на території України знаходиться 12 підземних сховищ газу, загальна потужність в активному газі – 32 мільярди кубічних метри, станом на 1 січня 2009 року газу в підземних сховищах газу було десь до 24-25 мільярдів кубічних метрів, без буферного газу. З газових родовищ України видобувались приблизно 1,5 мільярда кубічних метрів в місяць, близько 18-19 мільярдів кубічних метрів в рік. За час роботи газотранспортної системи у реверсному режимі аварій зафіксовано не було. З урахуванням обмежень у споживанні газу, його запасів вистачило б на період від трьох тижнів до місяця.

 Показаннями свідка ОСОБА_19, Президента України (з 24.01.2005 по 21.03.2010), який засвідчив в судовому засіданні, що весь процес організації газових відносин, у зовнішній її частині у 2008-2009 роках, базувався на двох базових вихідних пунктах, які полягали в наступному. 12 лютого 2008року, під час робочого візиту до Російської Федерації та зустрічі з Президентом Росії ОСОБА_20 розглядалися низка питань, одне з них – це газові відносини України на кінець 2008 року та перспектива на 2009 рік. Суть рішення, якого вони досягли, полягало в чотирьох позиціях, і це була платформа для розбудови газових відносин на 2008-2009 роки. Перше - в найближчі три - п’ять років Російська Федерація і Україна переходять на режим ринкових відносин з точки зору формування ціни на газ, формування послуг транзитних, і формування послуг по зберіганню російського газу у підземних сховищах України. При цьому вони виходили з того, що три-п’ять років достатньо для того, щоб через синхронний і симетричний механізм реалізації ринкових угод, дві сторони покинули політичний концепт формування ціни на ці три продукти і перейшли до нормальних цивілізованих відносин, де б політика не давліла над темою ціни, щоб тема ціни не вирішувала кожного року 31 грудня і була політичною, а мала конкретний економічний контекст, як це відбувається в будь-якій європейській державі. Друге – наші відносини базуються без будь-якого посередника. При цьому посередники, які виникали між Україною та Росією, виникали тільки з доброї волі Росії. Україна мала роль відомого, а не ведучого. Третє - це питання боргу. Тоді борги були з 2007 року, включаючи пеню та штрафи за поставлений газ. Не всі борги взаємно визнані, але 90 відсотків - це ті борги, що на корпоративному рівні підтверджені. І тому російська сторона ставила питання, одним з перших, - це погашення боргу. Четверта позиція стосувалася тоді найбільш поточного і важливого на той час питання - це ціна на газ у 2008 році. Після дебатів, після переговорів, вони вийшли на те, що взаємоприйнятна позиція по 2008 року щодо ціни на газ - 179,5 доларів США, тобто зберегти ту ціну, що була. По поверненню з Москви підписав першу директиву уряду, де домовленість виписана по логіці дій, - 90 відсотків - урядові питання, а 10 відсотків - питання парламентські. Тоді з Президентом Росії вони домовилися, що переговори у них починаються негайно. В середині літа був прийнятий ще один Указ, мета якого - спонукати уряд до проведення тих належних переговорів на рівні урядів та корпоративних структур. 2 жовтня 2008 року відбулась зустріч прем’єр-міністрів України та Росії, за наслідками якої було підписано спільний меморандум, який включав у себе декілька базових пунктів, які повністю відповідають домовленостям Президентів, досягнутим раніше. Між тим, станом на 23 – 24 грудня 2008року вимога російської сторони погасити заборгованість в розмірі 2,4 млрд. дол. ознаменувала входження відносин з Російською стороною у глибоку кризу.

28 грудня 2008року, після повернення ОСОБА_15 з переговорів, відбулась екстрена зустріч за участі ОСОБА_49 – керівника економічного блоку Президента, ОСОБА_27 – постійного представника Президента України по зовнішньому блоку енергетичних питань, і ОСОБА_15. Як повідомив ОСОБА_15, під час переговорів представників НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» обговорювалась ціна на газ 250 доларів за тисячу м3, що стосується тарифу транзиту – 1,7. При цьому ОСОБА_15 вважав, що російська сторона діяла непоступливо по відношенню до тарифу транзиту, а ціну на газ можна довести до 235дол. за тисячу метрів кубічних. 28 грудня 2008року відбулась телефонна розмова між Прем’єр-міністром Росії і Прем’єр-міністром України, під час якої в перший і єдиний раз російська сторона на офіційному рівні заявляє пропозицію українській стороні про ціну 250 за тисячу кубів російського газу, тариф 1,7, і недопущення реекспорту. Прем’єр-міністр України ОСОБА_13 відхилила пропозицію Прем’єр-міністра Росії.

Свідок ОСОБА_19 ствердив, що йому, зі слів Прем’єр-міністра Російської Федерації ОСОБА_20 відомо, що останній запропонував Прем’єр-міністру України ОСОБА_13 приїхати та підписати контракт по 250дол. США за тис. куб. м. з правом реекспорту, а Прем’єр-міністр України ОСОБА_13 відмовилась.

29 грудня 2008року ОСОБА_15 повідомив про те, що Прем’єр-міністр України ОСОБА_13 доручила йому організувати їй терміновий робочий візит до Прем’єр-міністра Росії і до керівництва «Газпрому». Прем’єр-міністр Росії повідомив, що не бажає зустрічатися з Прем’єр-міністром України. ОСОБА_15 просив Президента України дати м’який сигнал Прем’єр-міністру України ОСОБА_13 про те, що її в Росії не бажають бачити.

31 грудня 2008року ОСОБА_15 повернувся з Москви у зв’язку з фактичним припиненням переговорного процесу.

В ніч на перше січня 2009року була оприлюднена спільна заява Президента України та Прем’єр-міністра України. Мета заяви була по-перше, пояснити, чому переговори зірвалися; по-друге, донести світу гарантії, що Україна у цих домовленостях поступала чесно, послідовно, і це ніяк не відобразиться на транзитних гарантіях.

З 4 січня 2009року Російська сторона почала зменшувати поставки газу для транзиту, а з 6-го на 7-ме поставки газу до Європи були перекриті.

Українська сторона проводила дії згідно плану проведення зовнішньополітичної роботи та, станом на 17 січня 2009року, Українська сторона досягла розуміння з Європейськими партнерами на кожному рівні.

Свідок ОСОБА_19 ствердив, що після телефонної розмови з ОСОБА_50, наявною перспективою проведення нормальних європейських переговорів, європейської трьохсторонньої конференції, враховуючи, що Україна мала запаси газу до березня-травня 2009року, він просив Прем’єр-міністра України ОСОБА_13 не їхати на Міжнародну конференцію з газових питань до Москви, на що остання погодилась.

Між тим, Прем’єр-міністр України ОСОБА_13 відбула до Москви та провела переговори з Прем’єр-міністром Російської Федерації.

18 січня 2009року, по поверненню ОСОБА_13 з Москви, відбулась зустріч під час якої ОСОБА_13 не повідомила Президента України про досягнуті домовленості та не надала проекту контракту.

Після підписання контрактів 19 січня 2009року та повернення ОСОБА_13 з Москви Президент України просив надати йому копії укладених контрактів, але отримав відмову з посиланням на те, що контракт є секретним матеріалом.

Свідок ОСОБА_19 вважає, що укладений в результаті переговорів, проведених ОСОБА_13, контракт купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках є найбільш дестабілізуючим фактором на сьогоднішній день.

Станом на січень 2009року Україна мала достатні запаси газу для того, щоб спокійно працювати і вести переговори з Росією.

Щодо мотивів проведення ОСОБА_13 переговорів в Москві, за результатами яких були укладені контракт купівлі – продажу природного газу в 2009 – 2019 роках та контракт про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 по 2019роки, свідок ОСОБА_19 ствердив, що мотивом дій ОСОБА_13 було підписання Прем’єр-міністром України угоди напередодні президентських виборів. В суспільстві створюється іл


Адрес новости: http://armembassy.com.ua/show/238581.html



Читайте также: Новости Агробизнеса AgriNEWS.com.ua