Яким повинен бути статус депутатів Верховної Ради Криму?
Сьогодні, коли конституційна реформа реалізована тільки частково, гостро відчувається відсутність цілих розділів у законодавстві - особливо в Криму. Так, досі в країні немає закону про Раду міністрів Криму, та й Верховна Рада автономії ще не отримала детально виписаного правового статусу, попри те, що парламент України наприкінці минулого року ухвалив закон про статус її депутатів. Закон тільки породив нові суперечки, хоча ще не набув чинності, оскільки його не підписав Президент. І на цю тему існують різні думки. Голова Верховної Ради Криму Борис Дейч заявив, що розцінює прийняття закону про статус депутата кримського парламенту як перемогу депутатського корпусу та всіх кримчан. На думку Бориса Дейча, прийнятий закон розширює можливості кримських парламентаріїв. Голова кримського парламенту висловив надію, що Президент України Віктор Ющенко найближчим часом підпише цей закон, який, на його думку, є «початком справжньої адміністративної реформи в повному розумінні цього слова...»
Як відомо, 22 ня минулого року у Верховній Раді України за закон про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим проголосували 233 народні депутати України, утримався - 1, не голосували - 169. Серед них - 34 и фракції «Наша Україна», які були присутні на засіданні, дев'ять ів фракції були відсутні. Тому Борис Дейч розкритикував позицію фракції «Наша Україна», яка, за його словами, не сприяла прийняттю закону. «На превеликий сором і жаль, одна з найбільших фракцій у парламенті - «Наша Україна» - не дала жодного голосу за статус депутата Верховної Ради автономії», - заявив кримський спікер. Не голосували за закон про статус кримських депутатів також и фракції Народного руху України Мустафа Джемільов і Рефат Чубаров, фракції «Єдина Україна» Олексій Ременюк і групи «Відродження» Ігор Франчук.
Закон визначає статус, повноваження, права, обов'язки та відповідальність депутата Верховної Ради АРК, правові та соціальні гарантії здійснення ним депутатських повноважень. Закон встановлює обов'язки депутата, серед яких: розглядати звернення виборців, за необхідності відправляти їх до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ і організацій, до повноважень яких належить розгляд звернень громадян або вирішення порушених у них питань по суті; проводити особистий прийом громадян у дні, визначені Верховною Радою АРК для роботи з виборцями.
Однак, як бачимо, не всі в Криму схильні оцінювати ухвалений закон так само позитивно. Народний депутат України від Криму Володимир Шкляр, який очолює кримську організацію НСНУ, в інтерв'ю «Дню» сказав, що статус депутатів Верховної Ради Криму має сприяти економічному, політичному та соціальному прогресу автономії, а прийнятий парламентом України варіант закону, із погляду фракції «Наша Україна», до якої він входить, не в повній мірі відповідає цій вимозі. Так, наприклад, згідно з цим законопроектом окремо взятий кримський депутат може ініціювати перевірку роботи не лише окремого міністерства, а всієї Ради міністрів Криму. Зрозуміло, що в ситуації, коли, найвірогідніше, парламент Криму й уряд автономії належатимуть до різних політичних течій, 100 депутатів, які мають право перевірки, просто не дадуть працювати уряду автономії, тероризуватимуть його постійними перевірками, а кримчани тим часом страждатимуть від невирішеності життєво важливих питань. Тому ці повноваження, на думку Володимира Шкляра та його фракції, мають бути регламентовані докладніше.
З іншого боку, сьогодні, коли навіть народні депутати України шукають шляхи, щоб відмовитися від права на недоторканість, надання її депутатам Верховної Ради Криму є нонсенсом. Тим паче, що ті ж депутати, які проголосували за цей законопроект, як і самі депутати Верховної Ради АРК, раніше заявляли про відмову від недоторканості. «Я думаю, що в цьому важливому питанні слова та справи депутатів не повинні розходитися, - зазначає народний депутат Володимир Шкляр. - Крим уже мав сумний досвід, коли депутати володіли депутатською недоторканістю, що призвело до криміналізації політичних відносин в автономії, тому це мусить стати для нас уроком, і не треба повторювати минулих помилок...»
Новий закон про статус депутата Верховної Ради Криму надав також кримським парламентаріям право безплатного проїзду у всіх видах міського транспорту. Закон передбачає, що депутатам ВР АРК, які працюють на постійній основі та не мають житла в Сімферополі, виділятимуть службові квартири. А до отримання службового житла кримському депутату мають надавати в Сімферополі окремий готельний номер за рахунок коштів республіканського бюджету. Закон надав депутатам кримського парламенту право отримувати без черги готельний номер у будь- якому населеному пункті автономії. На думку Володимира Шкляра, ці повноваження депутатів Криму «списані» із закону про статус народних депутатів України, і є необґрунтованими, оскільки народні депутати та кримські депутати працюють за різних умов. По-перше, сесії у ВР Криму проходять раз на місяць і, як видно з практики, протягом приблизно п'яти-шести годин. Територія Криму невелика, і подо з найдальшої точки півострова до Сімферополя займає не більше чотирьох годин, більшість районів розташовані компактно - за одну-дві години їзди від центра. Кожен депутат так чи інакше забезпечений автомобілем. Таким чином, проїзд не становить проблеми, а на рік набігає приблизно 50-60 годин сесійної роботи, і при цьому просто не виникає необхідності користуватися готелем, а тим паче - мати окрему квартиру. Нашоукраїнці також вважають, що в умовах депутатської недоторканості цим правом можуть просто зловживати, що стане невиправданим, або й просто непосильним навантаженням на місцевий бюджет. На їхню думку, це положення закону просто суперечить іншому положенню, яким передбачено, що парламентарії не мають права «використовувати депутатський мандат в особистих інтересах або з корисливою метою», приймати якісь гонорари або подарунки, а також особисто чи опосередковано отримувати винагороди за дії, пов'язані з виконанням депутатських повноважень. Тобто право на житло та готель може стати ще одним джерелом корупційних відносин. З іншого боку, це може сприяти відокремленню депутатів від виборців, оскільки сконцентрує всю їхню діяльність у столиці автономії, тоді як справи на периферії залишаться поза увагою Верховної Ради. «Я впевнений, - каже Володимир Шкляр, - що Президент України Віктор Ющенко не підпише закону з такими вражаючими протиріччями та недоробками і поверне його Верховній Раді зі своїми зауваженнями. І коли їх усунуть, і статус депутатів Верховної Ради Криму стане логічним і мотивованим, тоді й народні депутати від «Нашої України» проголосують за нього...
Експертна думка
Ігор Лосєв, доцент кафедри культурології Національного університету «Києво-Могилянська академія»:
- Не може регіональний орган влади мати фактично такий самий статус, як і центральний. Треба сказати, що ці наміри кримських депутатів мають довгу історію. Найяскравіше це проявилося за часів президента Автономної Республіки Крим Юрія Мєшкова - намагалися закласти в конституцію Криму практично статус незалежної держави. Як відомо, всередині 1990-х інститут президентства в Криму був ліквідований, але сама ідея рівновеликості статусу Кримського регіонального парламенту з парламентом країни, як і раніше, продовжує жити у свідомості відверто сепаратистських кримських сил. І ці тенденції (наближення статусу кримського депутата до статусу народного депутата України) є явищем вельми небезпечним, оскільки за цим стоїть зваба ухвалювати рішення, що виходять далеко за рамки регіональної влади.
Микита Касьяненко , Газета "День"
«Обсудить на е Силы Народа»